måndag 16 november 2020

Tellustemplet

Tellustemplet murade jag upp för hand på en refug till den stora parkeringen, Backaplan. Jag hade återvunnet tegel som jag plockat från en riven fastighet på Backavägen. Jag funderade mycket över tegel som material och tidsaspekter när det gäller hållbart byggande. Tegel håller minst i 500 år och min ståndpunkt är att byggbranschen borde tänka lite mer på kvalité, återvinning och hållbara material när det bygger om stadsdelen.

Vad jag inte kunde tänka in var att mura templet blev ett flera veckor långt performance. Min scen var en refug, min publik – alla människor som rör sig på Backaplan. Ett socialt och pedagogiskt performance. Varje dag pratade jag med ett tiotal personer. Lyssnade på livsberättelser, associationer, förklarade mina egna intensioner. Det blåste. Jag jobbade. Blev trött i ryggen, smutsig. Men arbetet kändes meningsfullt. De allra flesta jag pratade med var positiva. Jag försökte använda alla stenar, även de som hade en märklig form.  



 

Mått 1,5 x 1,2 x 3 m

”Konst i stadsutveckling”, Backaplan Göteborg 2020 på uppdrag av Lundby Stadsdelsnämnd, Statens Konstråd, Ångpannegatans Processer.

 




1 kommentar:

  1. Trevligt litet tempel som förgyller parkeringen på Backaplan!

    SvaraRadera